Det er en ganske almindelig onsdag formiddag i september måned med blandet vejr. Der er dog en lille forskel i forhold til mine normale hverdags rutiner. I dag er nemlig dagen hvor jeg skal aflevere min bil, og fremover afhænger min transport tid af hvor hurtig jeg kan træde i pedalerne. Jeg vil gerne afsløre, at jeg formegentlig får mere transport tid, men jeg får samtidig en masse motion ind i hverdagen helt uden at skulle tænke over det, for fremover er det en nødvendighed for at komme rundt.

Før jeg begyndte på mit projekt fra out of shape to a greek god in progress projekt på instagram, så var min daglig dag præget af, at køre fra A til B, selv under meget korte strækninger. Var det planen da jeg anskaffet mig en bil, at jeg skulle bruge den til at køre i fitness centeret eller ud og handle, når der kun var en under en kilometer? Nej, det var det bestemt ikke, men med tiden får man automatisk indarbejdet nogle vaner. Nogle er gode og andre er mindre gode. I mit tilfælde kunne jeg følge udviklingen af mit daglig aktivitet niveau var støt nedadgående, da jeg gennem de senere år har gjort brug af et Fitbit ur, som har målt mit aktivitet niveau og endda selv mit søvn mønster.

Det har været en anelse skræmmende, at tænke over hvor længe man egentlig lader en dårlig vane køre fordi det har været nemt og bekvemt, at gøre det. Jeg har tit taget mig selv i at tænke over ‘Jamen, de 2000-3000 skridt mindre i daglig dagen betyder intet. Jeg træner eller motionere bare lige 10 minutter ekstra i centeret næste gang’.

Det er en farlig tanke gang for med tiden har jeg lagt mærke til, at jeg automatisk har tilført den samme tilgang til mange andre ting. For eksempel i køkkenet, på arbejdet og i trænings centeret. Det gør jeg op med i dag! Derfor har jeg afleveret bilen og anskaffet mig en god gammeldags morfar cykel. Ja du læste rigtig en morfar cykel!

Hvorfor har jeg så anskaffet mig en morfar cykel, når de kommende måneder ofte er hade månederne for cykelister? Det har jeg fordi hvis jeg kan klare de kommende måneders vejr udfordringer, så ved jeg at det ikke bliver noget problem med at tilvende mig min nye og forbedret vane.

Hvordan har jeg så tænkt mig, at bibeholde den gode vane, som jeg skal ændre min mentale tilstand til? Det gør jeg ved at sætte tingene op mod hinanden, når jeg enten får et tilbagefald eller tænker ‘hvorfor helvede gjorde jeg nu også det her’. Jeg ved at en vane tager ofte lang tid at bryde med, og det samme gør det med at indarbejde en ny sund vane. Diverse undersøgelser viser at det tager mellem 21 og 29 dage at bryde en vane, da det tager tid for hjernen at danne de nye vaner, men ofte kan det også gå hurtigere. Det afhænger af hvor motiveret man selv er for at bryde vanen, og jeg er motiveret!

Så sent som i dag da jeg havde afleveret bilen, og jeg skulle ud og handle, så tog jeg mig selv i, at gennemføre det samme ritual, som jeg har gjort hundredevis af gange før jeg skal ud og handle.

Tage sko og overtøj på, mens pung, nøgler, telefon og bæreposer ryger i lommen, også trasker jeg ellers de 250 meter ud på parkeringspladsen til bilen, som trofast har båret mig til Fakta, Føtex og Kvickly og tilbage igen uden at brokke sig. Så der stod jeg pludselig og kiggede efter en bil, som jeg ikke længere er i besiddelse af. Da det skete tænkte jeg faktisk om det nu var det rigtige valg jeg havde truffet, og allerede der vidste jeg at vanen ville blive svær og irriterende at skulle bryde, selvom det er for mit eget helbreds skyld!

Så jeg trasket tilbage til min bolig bloks kælder, og gik lettere irriteret ned og låste min nye jernhest op. Jeg fik handlet alt det jeg skulle og kom hjem uden problemer, og da jeg atter havde hvad jeg skulle bruge og satte mig ned for at reflektere over situationen, så var det hele faktisk ikke så slemt. Faktisk var jeg lettet over, at jeg nu vidste at jeg fremover stille og rolig får indarbejdet en masse motion bare ved at skulle transportere mig selv fra A til B.

Fra bil til dette viunder

Fra bil til dette viunder

Fem gode råd til at bryde en vane:

  • Beslut dig for, at netop du er din egen nærmeste leder, og at du lige nu tager magten i dit eget liv.
  • Tænk, at i dag skal du træffe en beslutning, du har udskudt længe – hvilken beslutning er det? Ofte ved vi godt, hvad der er det rigtige at gøre.
  • Spørg dig selv: Hvilken fremtid drømmer jeg om? Hvad ville jeg gøre, hvis alt var muligt? Overvej, hvad der forhindrer netop dig i at nå dine mål? Vurder om forhindringen er et vilkår, du må leve med, eller en forhindring der skal tackles? Begge ting kan lade sig gøre!
  • Læg en plan for, hvad du skal gøre – og stoppe med at gøre. Du kan ændre alt lige nu! Får du tilbagefald, så fortsæt fra, hvor du faldt i. Repeter hver dag dine mål, og det du drømmer om. Lad det blive din drivkraft.
  • Hold dine mål for dig selv! Hver gang du fortæller andre om dine mål, mister du selv lidt af energien i dit mål. Du får ros umiddelbart, men ikke for andet end at du har sat dig målet, for du har endnu intet opnået. Involver kun dine nærmeste, og tag selv ansvaret. Fortæl andre om dit resultat, når du har nået det, du vil, og modtag velfortjent ros.

Tak fordi du læste med i mit første blog indlæg. Denne blog kommer til at handle om hvordan jeg vender mit liv fra at have levet som en sofa kartoffel med mindst mulig aktivitet til et aktivt liv hvor sundheden og velværen er i fokus. Både det fysiske, men bestemt også det mentale mindset, som jeg føler har været den største udfordring for lige mig.

Du kan følge min daglig dag via min snapchat igel1 (som indeholder alt fra gøgl, mad, træning og til hjemmelavet sunde juices) og min instagram greekgodoutofshape via dette link: https://instagram.com/greekgodoutofshape/